Logo

Welke kegels?


Waarom Een-minuut doelstellingen werken

‘Wil je weten waarom Een-minuut doelstellingen werken?’ zei de manager. ‘Prima.’ Hij stond op en begon langzaam in de kamer op en neer te lopen.
‘Laat me een vergelijking trekken die misschien helpt’, zei hij. ‘Ik heb in de verschillende bedrijven waar ik heb gewerkt heel veel gedemotiveerde mensen aan het werk gezien. Maar ik heb zelden of nooit een gedemotiveerd mens gezien ná het werk. Iedereen scheen gemotiveerd te zijn tenminste iets te doen.
Op een avond – om een voorbeeld te noemen – ging ik naar de bowlingbaan en ik zag een paar van mijn “probleemgevallen” aan de slag. Een van de echt ernstige probleemgevallen, en daarom herinner ik hem mij zo goed, nam de bowling bal, liep naar de ban en liet hem rollen. Toen begon hij te schreeuwen, te juichen en te springen. En waarom denk je dat hij zo blij was?’
‘Omdat hij “alle tien” had geraakt. Hij had alle kegels omgegooid.’
‘Precies. En waarom denk je dat hij en anderen op hun werk niet zo blij en opgewonden bezig zijn?
Omdat hij niet weet waar de kegels zijn.’
‘Ik begrijp het. Hoe lang zou je willen bowlen als er geen kegels zijn?’
‘Precies,’ zei de One Minute Manager. ‘Nu zie je ook wat er in de meeste bedrijven gebeurt. Ik geloof dat de meeste managers weten wat zij van hun mensen willen. Maar ze nemen zich niet de moeite mensen dat op zo’n manier te vertellen dat ze het zouden begrijpen. Ze nemen aan dat ze het maar moeten weten. Ik verlies me nooit in veronderstellingen als het om doelstellingen gaat.
Als je veronderstelt te weten dat mensen weten wat van ze verwacht wordt, creëer je een ineffectieve manier van bowlen. Je zet de kegels op hun plaats, maar als de bowler de bal laat rollen ziet hij opeens dat er een laken voor de kegels is gespannen. De bal verdwijnt achter het laken, hij hoort een “krak”, maar hij weet niet hoeveel kegels hij heeft omgegooid. Als je hem vraagt hoe hij heeft gespeeld, zal hij antwoorden: “Ik weet het niet. Maar het klonk prima.”

(Overgenomen uit ‘De One Minute Manager’, ISBN 90-254-0103-1)