Logo

Verandering = gedrag


Beschrijf je gewenste gedrag meetbaar, actief en persoonlijk

Bij vrijwel iedere workshop die ik geef over veranderen blijkt dat het voor veel mensen vooral moeilijk is om het gewenste gedrag scherp te formuleren.
De fout die het meest gemaakt wordt, is dat men geen gedrag formuleert, maar een resultaat of een hele verzameling van gedragingen.
In plaats van te formuleren wat men heel concreet gaat dóen, noteert men zinnen als: een betere relatie realiseren, meer plezier hebben in mijn werk, beter en meer verkopen.

Een simpele manier om te testen of je het gewenste gedrag scherp genoeg hebt geformuleerd, is het stellen van de vraag: Wat ga je daarvoor dóen?

Een voorbeeld.
Ik ga meer verkopen.
Wat ga je daarvoor dóen?
Ik ga mijn markt beter bewerken.
Wat ga je daarvoor dóen?
Ik ga mijn klanten vaker bellen.
Wat ga je daarvoor dóen?
Ik zal iedere dag twee klanten uitkiezen die ik voor de middag bel.
Dat is duidelijk!

Sommige mensen worden boos op andere, als ze in een workshop op deze manier geholpen worden om hun gedrag zo specifiek mogelijk te formuleren. Ze voelen zich klem gezet. Ook gebeurt het regelmatig dat deelnemers niet ver genoeg bij elkaar durven door te vragen. Bang om de ander te na te komen.
Maar zeg nu eens eerlijk: als je niet wilt formuleren wat je werkelijk gaat dóen voor een verandering, hoe graag wil je het dan?

(Overgenomen uit het boek ‘Doen’ van Ben Tiggelaar)