Logo

Spirit of St. Louis


De wet van het leiderschap
Het is beter de eerste te zijn dan beter te zijn

Menigeen gelooft dat het kernconcept van marketing is kopers ervan te overtuigen dat je een beter produkt of betere service biedt.

Dit is onjuist. Als je op dit moment een klein marktaandeel hebt en je moet concurreren met grotere, beter gefinancierde concurrenten, dan was het vanaf het begin waarschijnlijk je marketingstrategie die gebrekkig was. Je overtrad de eerste wet van marketing.

Het kernconcept van marketing is het scheppen van een categorie, waarin je de eerste kunt zijn. Het is de wet van het leiderschap: het is beter eerste te zijn dan beter te zijn. Het is veel makkelijker om als eerste in de geest door te dringen, dan iemand ervan te overtuigen dat je een beter product hebt dan degene die er als eerste was.

Je kunt de wet van het leiderschap toetsen door jezelf twee vragen te stellen:

  • Hoe heet de eerste persoon die solo over de Atlantische Oceaan vloog? Charles Lindberg toch?
  • Hoe heet de tweede persoon die solo over de Atlantische Oceaan vloog? Niet zo makkelijk?

De tweede persoon die solo over de Atlantische Oceaan vloog was Bert Hinkler. Bert was een betere piloot dan Lindbergh – hij vloog sneller, gebruikte minder brandstof. Maar wie heeft er ooit gehoord van Bert Hinkler? (Hij verliet zijn huis en mevrouw Hinkler heeft niets meer van hem vernomen.)

Ondanks de evidente superioriteit van de Lindbergh-aanpak, kiezen de meeste bedrijven voor de Bert Hinkler-route. Ze wachten tot er zich een markt ontwikkelt. Dan springen ze erin met een beter produkt, vaak gekoppeld aan hun bedrijfsnaam. In de competitieve omgeving van vandaag heeft een ‘me-too’-produkt met een naam als line extension weinig kans om uit te groeien tot een groot, winstgevend merk. Het leidende merk in elke categorie is bijna altijd het eerste merk in de geest van de consument.

(Overgenomen uit ‘De 22 onwrikbare wetten van de marketing’, ISBN 90 5261 155 6)