Logo

Dromen als beroep

In 1995 was ik op een wereldwijd congres van alle Caterpillar dealers. Caterpillar is producent van grondverzetmachines en motoren. Het hoofd van de afdeling ‘product development’ gaf daar een inleidende presentatie; een inspirende man met een naar eigen zeggen schitterend beroep: betaald worden om te dromen over de toekomst! Op grote projectieschermen toonde hij aan het publiek de modellen van de toekomst; modellen die weinig meer weghadden van de machines, zoals ze op dat moment geproduceerd werden.

Onderdeel van de virtuele 3D-tour was een kijkje in de bestuurderscabine, zoals productontwikkeling die voor ogen had. ”Kijk, hier ziet u het besturingsgedeelte. Geen stuur meer of handels, maar meer een gameboy-achtige bediening. Rechts ziet u een weergave van het terrein dat de bestuurder moet egaliseren. Het is de bedoeling dat de via GPS opgebouwde kaart een egale kleur krijgt: de blauwe gedeeltes moeten worden opgevuld, de rode gedeeltes moeten worden afgevlakt. Net zolang totdat alles groen is. Links ziet u wie de hoogste dagscore heeft op de hele wereld in het verzetten van de meeste kubieke meters. Wat vindt u eigenlijk van deze inrichting?”

Enkele toehoorders lieten duidelijk hun afkeuring blijken. Dat leek toch nergens meer op. Waar was al die poespas toch voor nodig?

Het hoofd productontwikkeling knikte wonderlijk genoeg instemmend bij het horen van deze kritiek. “Het klopt wat u zegt, maar we bouwen deze machines dan ook niet voor u. We bouwen ze voor uw kinderen…!”